Hillsphere, We Against Us en Exile @ Spelen voor de Grap in JC Volta

Spelen voor de GRAP
Hillsphere, We against Us, Exile
Donderdag 25 april 2013 – JC Volta

Spelen voor de GRAP is hét podium voor nieuwe Amsterdamse bands. Begonnen als jaarlijks festival in de Melkweg vindt Spelen voor de GRAP nu maandelijks plaats in Volta. De GRAP organiseert Spelen voor de GRAP om interessante Amsterdamse bands de kans te geven zich in de kijker te spelen van publiek, media en muziekindustrie.
Afgelopen donderdag was er een avond in Volta waarbij 3 jonge rockende bands het podium betraden. Hillsphere (progressive/psychedelic metal), We Against us (Hardrock) en Exile (Groove Metal) kwamen de boel in Volta eens flink wakker schudden.

HillsphereCaveSfeerfoto

(foto niet van dit optreden maar van een optreden in de Cave)

Helaas voor mij kwam ik pas tijdens het laatste nummer van Hillsphere de Volta binnen. Balen voor mij, want ik ben een grote Prog fan en had eigenlijk gehoopt iets meer mee te pakken. Dingen die me opvielen (en waar ik zeker nog een keer voor terug zou willen komen):
– Joe Satriani-achtige guitar riffs
– Strak en goed op elkaar ingespeeld
– Technisch heel sterk
– Instrumental zonder saai te worden (dat is een kunst!)
Met een line-up met keyz, gitaar, bas en drum een goede sound neerzetten die divers, gevarieerd en sferisch is is een hele opgave maar Hillsphere zet het goed neer. Ik ben benieuwd naar meer van deze band! Gelukkig spelen ze op 15 mei in de Music Matrix in Amsterdam dus wie weet ben ik erbij!

weagainstusGRAPsfeerfto1

(foto niet van dit optreden maar van een ander optreden voor de Grap)

Als tweede band sprong (ja, sprong, tering wat een energie die gasten) We Against Us op het podium. Bij hardrock denk ik al gauw aan de talloze dertien-in-een-dozijn bandjes, maar bij deze band moest ik dit vooroordeel snel aan de kant zetten. Waar We Against Us inderdaad begon met bijna klassiek hardrock gebrul, werd dit door uniek chord progressions, stijl wisselingen en een-van-de-beste-zangers-die-ik-de-laatste-jaren-gezien-heb,-bekend-of-onbekend snel omver gegooid. Classic sexy hardrock lyrics afgewisseld met intelligente teksten, standaard riffs die dan NET even worden omgebuigd zodat je BLIJFT luisteren, deze band hoort absoluut aan de top. Ook over stage presence absoluut niets te klagen. De zanger zet een unieke show neer, heet veel interactie met het (helaas weinige) publiek en weet te raken met zijn teksten en zijn stem. Deze man heeft echt veel talent, echt niet te geloven wat hij met z’n stem kan. Zo veel verschillende stijlen, power, emotie dat het bijna slijmerig overkomt nu 😉 Maar ik zou zeggen ga het luisteren, het is het absoluut waard. Naast een aantal eigen nummers werd er ook een cover gespeeld van Alice in Chains (duidelijk een grote inspiratie voor de band). Dit ging natuurlijk vlekkeloos en het publiek sprong lekker mee 😉

ExileMixSfeerfoto

Als laatste band nog een groove metal bandje genaamd Exile. Dit keer iets meer metal, dus meer Rage-Again-The-Machine waar We Against Us meer Guns’nRoses is. De eerste paar nummers wisten we me nog niet zo te boeien en net toen ik wilde opschrijven dat ik Exile wel goed vond maar niet spannend genoeg, begonnen ze met een beukend metal nummer waardoor de hele zaal weer wakker werd. Het zit er dus wel in. Pluspunt voor Exile is in ieder geval dat ze twee gitaristen hebben, waardoor er niet alleen een bak energie op het podium staat maar ook een bak geluid de zaal in knalt. De zanger vult met zijn stem precies de lege plekken op waardoor er echt een wall-of-sound ontstaat die je op sommige moment omver blaast. Exile is net bezig hun eerste demo op te nemen en dat hoor je wel: Sommige nummers zitten heel goed in elkaar maar sommige nummers (zeker die in het begin) hebben nog wat rare overgangen, alsof de band nog een beetje zoekende is. Al met al absoluut niet vervelend om naar te kijken (letterlijk, sexy muzikanten is altijd leuk!) en ik ben benieuwd naar de demo!

2 comments on “Hillsphere, We Against Us en Exile @ Spelen voor de Grap in JC Volta

  1. Pingback: 15 mei 2013 – Hillsphere, (Jupiler Jones), Red Eyes | Metal From NL

Leave a Reply

