15 mei 2013 – Hillsphere, (Jupiler Jones), Red Eyes

Hillsphere, (Jupiler Jones), Red Eyes
15 mei 2013 – Music Matrix Amsterdam

Op 25 april kwam ik helaas te laat om de hele set van Hillsphere te zien, dus had ik mezelf beloofd het goed te maken door vandaag naar de Music Matrix te komen. Wat baal ik nu, dat ik niet toen al een hele set heb kunnen mee maken! Wat een hoop talent op het podium!

Hillsphere speelt instrumental proggressive /psychedelic metal. Om je publiek geboeid te houden bij een instrumental set kan een uitdaging zijn, maar Hillsphere overkomt deze met gemak. Bij sommige nummers weten ze het gat van de zang slim op te vangen door een lead gitaartje, andere nummers klinken meer als één lange improvisatie.

Hillsphere - Music Matrix  15 meiHelaas voor de band begon het optreden met wat tegenslag. Equipment faillure en daarna een slecht afgesteld geluid (wat later overigens rijlen muziek passeren de revue. Ik heb eigenlijk maar een kanttekening en dat is dat sommige riffjes zo lekker klinken, dat ze wat mij betreft ook wel als zelfstandig nummer uitgewerkt hadden kunnen worden. Op een aantal punten klinkt het alsof er een overgang naar een nieuw riffje geforceerd word, maar then again klinkt het geheel wel compleet.
Na een cover gespeeld te hebben (sorry jongens, ik heb niet meegekregen welk nummer dit was!) eindigt Hillsphere met een emotioneel meeslepend nummer, waarin Joe-Satriana-achtige riffs en proggy breaks de boventoon voeren. Al met al naar mijn idee een helaas wat kort maar krachtige set van de heren van Hillsphere. De band mag nog wat meer zichzelf verkopen aan het publiek aka de communicatie met het publiek mag wat meer aandacht krijgen, maar technisch en melodisch zit het goed in elkaar. Well done guys!

 

De avond eindigde met een optreden van Red Eyes, een heavy metal band uit Amsterdam. Red Eyes heeft in de (relatief) korte tijd dat ze bestaan al hoge ogen gegooid met hun muziek. Met optredens in binnen- en buitenland en een full-length re-release door NoiseHead Records staat deze band aan het begin van een mooie carriere in de metal wereld.

En terecht, zo blijkt, als ik deze band voor het eerst live zie spelen. De band staat met ontzettend veel energie op het podium en maakt er in de zaal ook echt een feestje van. Qua muziek doet het me sterk denken aan een mix tussen Sabaton en Adrenaline Mob. De muziek is beukend, strak, met meer dan voldoende headbang en moshpit momenten. Lead singer Lucas Pruim is heer en meester van het podium en weet het publiek ook echt mee te krijgen met de energie van de band. De hele zaal gaat uit z’n dak als hij ons vraagt mee te schreeuwen.

Het podium is eigenlijk te klein voor deze band. De sound staat als een huis en de band speelt een hele strakke, afwisselende set. Straight-forward heavy metal riffs worden afgewisseld met wat meer moderne stukken, melodische gitaar loopjes en beukende beats. De catchy vocals maken het af en tillen de muziek naar een hoger niveau. Ik ben echt van mening dat de juist frontman/vrouw een band kan maken of breken en deze zanger maakt de band echt compleet.

De band speelt zoals ik al zei een afwisselende set, met meer klassieke nummers zoals Obey the Beast maar ook meer groovy dingen als ‘My Frenzy’. De band haalt ook duidelijk haar inspiratie uit meerdere stijlen muziek, een van de nummers doet me sterk denken aan een metal versie van ‘message in a bottle’ …

(sorry helaas geen foto, ik was te hard aan het headbangen en had geen ‘tijd’ om een foto te maken!)

Anyway. Het was een hele leuke en vooral gezellige avond met een hoop goede muziek en ontzettend veel talent op EEN podium. Can’t wait for the next performances of these bands!

Leave a Reply

