Exploded – Gather all destructive strength

Score: 6.5/10
Favoriete nummer: Master
Website: http://www.explodedmetal.nl

folder

Exploded is een trashmetal band uit Rotterdam en is in 2010 opgericht door Rudi en Thierry uit de resten van Batter. In 2012 besloot de band een EP op te nemen en zie hier het resultaat: 23 minuten trash van eigen bodem.

De EP kenmerkt zich vooral door snelle riffs en de hoge schreeuwstem van Erwin van Veldhoven. Ik hou persoonlijk niet zo van zijn stemgeluid, maar het zorgt er wel voor dat Exploded een uniek geluid heeft en daardoor niet meteen in de dertien-in-een-dozijn-trash-band-stapel verdwijnt. De drumtracks van alle nummers zijn niet zo strak zoals ze zouden moeten zijn en ook de gitaren hadden soms wat strakker gekund, maar het gaat uiteindelijk om de nummers en die zijn best okay.

Het instrumentale intro brengt je vast in de stemming en maakt een hoop beloftes, al is het de vraag of die ook waarheid worden. Ik moet zeggen dat ik het intro, nu ik deze EP een stuk of 20 keer heb gehoord, stiekem misschien de beste track van de EP vind. Maar dat terzijde.

Het tweede nummer ‘ Pay and die’ word ingeleid door blastbeats en hiermee zet het nummer gelijk de toon voor de rest van de EP: vooral snel. De hoge schreeuw van Erwin vult de lege plekken in het geluid op en het klinkt alsof dit nummer vanaf de eerste tikken een moshpit in zich heft. ‘ Pay and Die’ is een lekkere meeschreeuwer en ik zie die handjes al de lucht in gaan als ik het hoor. De wat tragere melodieuze break is een welcome afwisseling met het gebeuk van de rest van het nummer.

Nummer twee loopt bijna naadloos over in ‘the Master‘, waar ik verder niet veel over te zeggen heb. De riffjes zijn eigenlijk precies zoals je zou verwachten, gewoon, beukende trash. Aan het einde nog een metallica-achtige solo en dan zijn we al weer toe aan het vierde nummer.

Dit nummer heft een duisterdere sound dan de voorgangers, wat samengaat met een duistere title ‘ The Wolf’. Na een onverwachte overgang gaan we echter ineens van halftempo naar dubbel tempo en keren we weer terug naar het geluid wat Exploded eerder al liet horen. Er zit in dit nummer wel veel afwisseling tussen de riffs en het tempo, maar naar mijn mening is de opbouw nogal onlogisch en voor mij werkt dit nummer dan ook niet echt. Er zit wel een bassolo in, wat van mij als bassist natuurlijk wel respect krijgt ookal is het maar vier maten

Tot slot Born to Trash. Als afsluiter van de EP verwacht ik natuurlijk het meest en het intro van het nummer lijkt het ook waar te maken. Heavy en groovy, met een wat donkerdere sound dan de nummers hiervoor. De beste riffjes zitten helaas voor mij aan het begin, de rest van het nummer is wat riffs betreft minder interessant. Gelukkig keren de riffs uit het begin later in het nummer weer terug.

Overall geen slechte EP. Het is jammer dat het niet overal strak is en niet alle nummers zijn even sterk, maar deze band heeft zeker potentie. Ik ben benieuwd naar een live optreden, het klinkt alsof deze band een kick-ass liveshow neer gaat zetten.

Tracklist
1. Intro
2. Pay and Die
3. Master
4. The wolf
5. Born to trash

Members
Erwin van Veldhoven – vocals
Merijn Schenkels – lead guitar
Rudi de Pont – rhythm guitar
Tom van Boxtel – bass guitar
Thierry de Keizer – drums

Leave a Reply

