26 juli 2013 – Onkt en Bloid – ‘t Kooltuintje, Alkmaar

Onkt en Bloid – ‘t Kooltuintje, Alkmaar
26 juli 2013

In een bijzonder intieme setting in de Alkmaarse kroeg ’t Kooltuintje had ik gister de mazzel om Onkt en Bloid live te zien. Van te voren was op facebook al bekend geworden dat er niet voluit konden spelen, omdat de politie een dag van te voren was langsgeweest en hen had gewaarschuwd. Voor wat, vraag ik me af. De band speelde in een half afgesloten ruimte achterin de kroeg, de voordeuren waren gesloten en buiten op straat was niet te horen dat ze uberhaupt aan het spelen waren. Sterker nog, het terras maakte meer geluid dan de bands.

Hoewel we de bands door een opening ter groote van twee deuren moesten zien, het geluid verstopt was achter een muur en de bands niet voluit konden gaan vanwegen mogelijk politie optreden, stond de Kooltuin toch helemaal vol. Alkmaar krijgt meer mensen op de been dan bij een gemiddeld optreden in The Cave, Amsterdam en dat is ZEKER een goed teken! Alkmaar metalcity, maybe?

(sorry voor het gebrek aan foto’s, ik zal later nog wat foto’s toevoegen maar daar kom ik op dit moment op mijn werk niet aan toe) .

De eerste band van de avond is het Alkmaarse Onkt. Onkt speelt technische deaht metal/trash in de richting van Sepultura en Meshuggah. Ze zijn al een tijdje bezig en hebben in 2009 hun DIY album ‘Charge’ gereleased. (Hier te downloaden)http://onkt.bandcamp.com/album/charge. De muziek kenmerkt zich vooral door shredding gitaren, stevige grunts en kei-strakke ritme wisselingen. Door de vele samples die de band gebruikt krijgt de muziek ook een industrial tintje ala Fear Factory, zeker geen vervelende om mee vergeleken te worden.

Onkt weet ook in een minder-ideale setting een super vette sound neer te zetten. Het is kei-strak (absoluut complimenten) en het beukt, what more do you want? Een covertje misschien? Kan geregeld worden. ‘Refuse, Resist’ van Sepultura word het, met medewerking van een ‘vrijwillige :p’ kandidaat uit het publiek. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat ‘zelfs de solo correct is gespeeld’ (sorry ik ken Sepultura niet zooo goed), vet was het zeker. Ik heb eigenlijk maar EEN minpuntje en daar kon de band zelf niets aan doen. Rob Oudhuis was volgens mij ontzettend lekker aan het slapbassen, maar ik heb er niets van kunnen horen. Volgende keer op een groter podium, Onkt, met een goede instalatie, dan maken jullie het helemaal waar!

Na Onkt betreed Bloid het podium. Ook deze mannen komen uit Alkmaar en hebben al op grotere podia (kleiner kan ook bijna niet) gestaan met oa. Gojira en Arch Enemy. Dat beloofd wat! Bloid heeft in ieder geval genoeg humor op het podium. De cabareteske opmerkingen van Rijnes en het komische hoofd van Jeroen werken in ieder geval goed op je lachspieren.

Bloid zet een goede set neer met beukende riffs en funky bass loopjes. Naast hun eigen werk zet ook deze band twee covers op de setlist. Naast weer een nummer van Sepultura (onderlinge competitie of gewoon vette muziek?) Roots bloody Roots spelen ze ook een nummer van die andere olschool metal helden, Pantera, namelijk Strenght beyond Strength. Hierna volgt nog meer beuk van hun eigen hand en dan is het helaas voor mij tijd om te gaan. Ik kon helaas niet blijven om te zien of de politie een einde zou komen maken aan deze metalavond, maar, ACAB! Fuck the police sideways, zoals Onkt zou zeggen.

Het was vet, sfeer was geweldig en ik kom zeker nog een keer terug naar de Kooltuin! Alkmaar rocks!

One comment on “26 juli 2013 – Onkt en Bloid – ‘t Kooltuintje, Alkmaar

Leave a Reply

