Patronaat – Heavy uit Haarlem – Femme Fatale Editie

— Sorry voor het gebrek aan foto’s, mijn camera ligt nog in Amsterdam, ze worden later toegevoegd! —

29 november 2013
Deem Index, Mindshade, TheName en Deadcell

Heavy uit Haarlem Femme Fatale header
Website Deem Index
Website Mindshade
Website TheName
Website Deadcell

Wat een gezelligheid in Patronaat. Heavy uit Haarlem is een regelmatig terugkerende metalavond in Patronaat, met de beste metalacts uit Haarlem ‘en omstreken’. Voor deze ‘Femme Fatale’ editie als tribute aan vrouwen in de metal (we need more!) word het ‘en omstreken’ wel erg breed genomen, aangezien TheName de enige Haarlemse band is deze avond. Arnhemse band Deem Index, de Utrechters van Mindshade en tot slot de Eindhoven (de gekste) gasten Deadcell komen allemaal samen om een top avond neer te zetten.

Bij een ‘Femme Fatale’ editie denk ik gelijk aan female fronted bandjes. In dit geval waren de ‘Femmes’ echter niet alleen als frontvrouw te vinden, maar konden we ook genieten van twee bassistes en een gitariste. Zoals organisator John de Ruiter op de facebook pagina postte: ‘Mede dankzij jullie stond er een arsenaal fotografen frontrow’ … Dat is natuurlijk ook wel stiekem een beetje waar we voor kwamen. Het is gewoon ontzettend leuk om naar een mooie vrouw op het podium te kijken en als ze dan ook nog eens muziek kan maken dan word iedereen wild. Mijn eigen ervaring als bassiste in een metalband is dat het publiek vaak van je verwacht dat je ‘niet echt kan spelen’ OF juist complimenten gaat geven (je speelt zo goed!) waarmee ze eigenlijk bedoelen ‘Wat zie je er leuk uit’. Gelukkig hebben de Femmes van deze avond bewezen dat vrouwen echt wel hun plek op het podium verdienen! High Five!

De avond opent met de Arnhemse Death/Trash-en-nog-meer band Deem Index. Zonder aankondiging opent deze band de avond met keiharde gitaren en een enorme scheur van zanger Ronald. Deem Index speelt vanavond vooral nummers van hun aankomende EP. De band typeert zichzelf op hun facebookpage als “ a blend of “Gothenburg” style Melodic Death, Thrash and Old and New School Metal. Or as they like to call it: “Metal, nothing more, nothing less”. Dat is ook precies wat het is. Heavy Metal meets screamo, een beetje thrash hier en daar en af toe wat death. Deem Index mixt van alles door elkaar en creeert daarmee een unieke stijl waar ik nog even aan moet wennen, maar wat zeker niet verkeerd klinkt.

Pandemonium is a virtue opent als een jaren ’80 glamrock nummer en het beeld van de muzikanten op het podium klopt voor geen meter met die muziek. Mannen met baarden en tattoes passen beter bij het metalcore/punkrock/rockabilly beeld maar dat is absoluut niet waar deze muziek naar toe gaat. De gitaar harmonieen op onder ander Silver on Parchment zijn haast Iron Maiden inspired, waar Hybernasia wat meer de melodische death metal kant op gaat, waarin Ronald ook nog eens clean op zingt. Dit was helaas in de zaal niet goed te horen maar gelukkig staat er een teaser van hun aankomende EP online ;-).
De live performance van deze band is rete-strak en beukt lekker, maar er is nog niet genoeg publiek (of niet het juiste publiek) om het echt te waarderen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of de combinatie van heavy-metal-achtige gitaarriffs en metalcore dubbeltempo drumriffs goed werkt, het is in ieder geval verniewend en absoluut verassend. Deem Index komt er mee weg omdat ze gewoon een hele goeie show neerzetten en weten waar ze voor staan en daar ook voor gaan. De uitstraling is goed en de muziek staat, dus ik ben benieuwd naar de EP!

Overigens krijgt Deem Index bonuspunten deze avond, omdat zij alle andere bands ook keihard gesupport hebben. Respect your fellow metalhead! Hoewel de zaal bijna leeg was tijdens Deadcell stonden de gasten van Deem Index gewoon keihard headbangend vooraan! Zo hoort het jongens, well done.

LineUp
Elwin – Drums
Leonie – Bass
Lars – Guitar
Jelmer – Guitar
Ronald – Vocals

Setlist
1: Nihility in Equivalence
2: Silver on Parchment
3: Pandemonium as a Virtue
4: Hybernesia
5: Inexorable Time

Dan is het tijd voor MindShade. Hoewel ze zelf wellicht niet in het gothic hokje geplaats willen worden, is dit wel de duidelijkste omschrijving van de muziek. Twee gitaren, duistere riffjes, female zang. MindShade mist alleen nog de keys om volledig in het profiel ‘Female Fronted’ te passen. Omdat die keys er niet zijn, mist de muziek ook een stukje body. Het ‘sausje’ wat alles aan elkaar smeer is er niet. Voordeel van het niet hebben van keys is weld at de stem van Nienke overal bovenuit komt en de lege plekke opvult. Juist omdat ze vooral mid-range zingt, kan dat clashen met keys en gitaar maar daar heeft deze band geen last van. Then again is het bereik van Nienke ook best groot en weet ze zowel in het lage als hogere register hele mooie vocals te produceren. Combineer dat met een krachtige performance en goed contact met het publiek en onderling on stage en het word een leuke show om naar te kijken.

Mindshade heeft de pech dat het geluid in de zaal niet zo goed is. We horen vooral bas en drums en de gitaren vallen zeker de eerste paar nummers volledig weg. Dat zorgt er ook voor dat de band niet erg krachtig overkomt, het mist ‘power’. Gelukkig voor de band komt dit aan het einde van de set helemaal goed.

Mindshade opent met een duistere, bijna melodische blackmetal riff en hoewel de stem van Nienke echt heel mooi is mist het nummer (in ieder geval voor mij) de energie om een goede opener te zijn.
Met het volgende nummer brengt Mindshade wat meer afwisseling en ook hier horen we de invloed van de jaren 80 bands terug in de gitaarharmonie waarmee het nummer opent. Equilibrium is wat zwaarder en biedt wat meer ruimte voor de grunts van Jeroen. Gitarist Norbert hoort waarschijnlijk ook dat het geluid in de zaal vanaf dit nummer wat beter klinkt en begint eindelijk lol te krijgen in het optreden. Mindshade rockt, ondanks het tragere tempo van de band. Met Fire Demon gaat het tempo iets ophoog en zou voor mij het beste nummer van de set zijn, als ik In Life or Death niet zo leuk had gevonden. In Carnival of Fools zien we Jeroen ook een stukje zang op zich nemen. Dat mag hij best vaker doen, zou goed passen bij de muziek om twee stemmige stukjes toe te voegen. De gitaarharmonie in het begin van in Life or Death is episch en inmiddels is de zaal vol genoeg om ook het ‘oewoewoew’ mee te kunnen zingen/schreeuwen aan het eind. De stemming zit er goed in!

Line Up
• Nienke Verboom – vocals
• Jeroen van Noort – bass / grunts
• Norbert Veenbrink – guitars
• Eli de Kruijf – guitars
• Mischa van der Hout – drums

Setlist
1. ?
2. ?
3. Equilibrium
4. Fire Demon
5. Carnival of Fools
6. In life or death

Dan is het tijd voor TheName, de band waar waarschijnlijk de hele zaal voor gekomen is want inmiddels staat het helemaal vol. TheName showt vandaag hun nieuwe cd ‘Unchained’ aan de wereld en dat gaat gepaart met een strakke show EN de premiere van de nieuwe videoclip van Imperfect.

Terwijl de band aan het ombouwen is krijgen wij vast de nieuwe video te zien. Goed geregiseerd, mooi gefilmt, leuk om naar te kijken. Het publiek vind het geweldig en gezien het aantal figuranten in de clip zou het zomaar kunnen zijn dat alle crewleden van de clip ook gewoon in de zaal staan. Maar goed, leuk dat je als band leuk klinkt op cd, maar dan moet je jezelf ook nog bewijzen on stage. Dat lukt TheName vanaf het eerste nummer al met Draw the Line, de opener van het nieuwe album. Hoewel het publiek in eerste instantie nog wat moeite heeft om los te komen is dat voor de band zelf absoluut geen probleem. Er word volop geheadbangt, gesprongen, bewogen en de interactive op het podium is ‘sensueel’. Sex sells en als je er zo uitziet als Hadassa dan moet je daar ook zeker gebruik van maken. Gelukkig heeft deze frontvrouw naast een killerbody ook een killervoice, zoals ze op het album al bewezen had.

TheName is live veel harder en veel energieker dan op cd en dit niveau houdt de band ook het hele optreden vast. Ze hebben er zelf ontzettend veel zin in en dat straalt eraf. Sommige zanglijnen zijn qua timing live niet goed uit te voeren en vallen hierdoor weg, maar de gitaren spelen juist extra’s die dan weer NIET op de cd staan dus dat heft elkaar weer op.

Na drie nummers is de zaal inmiddels opgewarmt en als Hadassa dan de uithaal op Twisted beter dan op cd neerzet is iedereen blij. Hadassa is helaas zoveel bezig om mooie fotos te laten maken door de fotografen dat ze af en toe uit de maat headbangt. Dat is jammer voor de uitstraling, maar de fotos zijn vast heel mooi geworden met de blower die on stage stond.
TheName speelt de volledige EP en hoe verder we in het optreden komen hoe leuker het publiek het vindt. Tijdens het nummer Fight breekt er zowaar een kleine moshpit los 😉 en dat terwijl er eigenlijk weinig metalpubliek in de zaal staat. Highlights van vanavond zijn voor mij het nummer One, dat live veel leuker is, Twisted en Restricted.Aan het einde van het optredens is de zaal TheName nog lang niet moe en schreeuwt om meer. Daar geeft theName natuurlijk gehoor aan en brengt tot slot ook nog het nummer van de videoclip live ten gehore.

Line Up:
Hadassa – Vocals
Silas – Guitar
Rens – Guitar
Mike – Bass

Setlist:
1. Draw the Line
2. Radiate
3. Masquerade
4. Twisted
5. Cruel Thoughts
6. Image
7. Missed
8. One
9. Restricted
10. Fight
11. Into my dream
12. Toegift: Imperfect

De afsluiter van de avond is het Eindhovense Deadcell, een industrial band die ook pas een nieuwe cd heeft losgelaten op de wereld en inmiddels met een aantal grote namen uit de scene op het podium heeft gestaan. Binnen hun genre is deze act echt super vet, helaas is de zaal van Patronaat na het optreden van theName leeggelopen en krijgen ze niet de aandacht en respect die ze verdienen. Het drunken theName publiek praat vrolijk door de nummers heen terwijl de bassiste en gitariste keihard staan te spelen.

Deadcell speelt zowel oude als nieuwe nummers, waarbij de nadruk bij de nieuwe nummers meer ligt op het industrial geluid en minder op de gitaar. Het voordeel van spelen met track is dat het geluid gelijk echt super dik klinkt, waar ze bij de andere bands af en toe nog moeite hadden om het geluid goed aft e stellen. Een VJ-show op de achtergrond draagt bij aan het showelement en met twee mooie vrouwen vooraan is het lastig niet te blijven kijken.

Deadcell maakt er echt een feestje van en wil tegelijkertijd ook een boodschap overbrengen, gezien de politieke video’s op de achtergrond. Jammer dat die boodschap niet overkomt omdat er weinig mensen staan te kijken en de enige die er in de zaal echt een feestje van maken zijn de tien man voor het podium plus de leden van de band Deem Index. Ik ga deze band in ieder geval graag nog een keer live zien, maar dan wellicht in een setting waar het publiek deze muziek wel kan waarderen.

Al met al was het een leuke metalavond in Haarlem. Het diverse geluid van de bands lever teen divers publiek op en dat was wellicht niet zo’n goeie zet, maar de bands an sich hebben allemaal een goeie live set neergezet en ik vond het gezellig. See you next time!

Advertisements

One comment on “Patronaat – Heavy uit Haarlem – Femme Fatale Editie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s