Bloid – Rise to Ruination

bloid - rise to ruination
Releasedate: 05 december 2013

Score: 70/100
Favo song: F.U.B.A.R.
Website: http://www.bloid.net

Bloid is blij. Hoe blij? Dat weet je pas als je ze een keer live ziet spelen (wat ik iedereen zeker aanraad). De heren van Bloid spelen sinds 2006 een mix van keiharde thrash/death en blije teksten met een twist. Het is een band die muziek serieus neemt, maar zichzelf absoluut niet. Het heeft ze desondanks ver gebracht: Support voor Textures en Gojira en optredens in P60 en de Melkweg. Na een aantal demo’s is Bloid nu eindelijk toe aan een fulllength en ik laat me graag verrassen.

Niks geen intro’s bij deze band. Gewoon gelijk keihard knallen. Het hele album kabbelt op hetzelfde headbanging moshpitting niveau door, met uitzondering van het wat langzamere F.U.B.A.R. Gezien de inleidende tekst op de website van de heren “Teksten bevatten metalthema’s met een twist; een serialkiller met Alzheimer (F.U.B.A.R.) of plotselinge drang tot…(Sudden Urge)” vind ik het eigenlijk stiekem jammer dat er geen lyrics op de site staan, want ik word wel erg nieuwsgierig als ik titels als EinZwei, DIE voorbij zie komen. Rijnes heeft een prettige grunt om naar te luisteren maar verstaan kan ik hem niet dus ik heb geen idee waar de nummers over gaan.

Attack of the Sun (waar, kwam ik achter, ook een videootje bij hoort) is een goeie opener voor de cd omdat het a) er gelijk in beukt en b) niet veel verschilt van de andere nummers op het album. Het is hard, laag en vooral rete-strak. De vele riffjes wisselen elkaar in hoog tempo af en halverwege kunnen we ‘genieten’ van een gitaarsolo’tje. Persoonlijk vind ik de hoge partijen op deze cd niet erg geslaagd maar dat terzijde.

Op naar EinZwei, Die. Iets meer structuur (aka minder riffjes) dan Attack of the Sun. Omdat het nummer in het duits is klinkt het wel gelijk wat Rammstein-achtig. Het hele nummer werkt toe naar de climax aan het einde, die echt heel dik is.

Na twee toffe liedjes begint Pandemic met een in mijn ogen weinig inspirerend gitaarriffje die ook in de modulatie niet zo best klinkt. Gelukkig komt er na de modulatie een glimps van verbetering en kunnen we na de chorus (en dan nog een keer de mainriff) verder op de hardere en vooral snellere toer. Nog een Pantera-like riffje met aansluitend het Meshuggah-inspired einde ben ik weer blij.

Halverwege de cd zijn we inmiddels aanbeland bij de titeltrack van het album Rise to Ruination. Het chorus van dit nummer springt er op deze cd echt uit en vormt de melodische uitzondering op het harde gebeuk van hiervoor. Halverwege Rise weet Bloid ons ook te verrassen door ineens een hele andere maatsoort te gaan spelen waardoor het geheel ontzettend groovy word. Ware het niet dat ik FUBAR nog net wat leuker vind dan was Rise zeker mijn favoriet van deze cd.

FUBAR is mijn favoriete liedje op dit album en dat komt vooral door het tragere tempo en de groove die dit oplevert. Het geheel is zwaar en laag (ook het melodische riffje, gelukkig). Goed chorus, vette breaks, helemaal goed.

Nog twee liedjes te gaan tot het einde van het album. Daar kan ik gelukkig kort over zijn. The Nemesis borduurt een beetje voort op waar FUBAR naar toe ging al is het dan een stukje sneller en de introriff van The Urge too… is zo annoying dat ik dat liedje het liefst voor de helft doorspoel omdat er, als je eenmaal door die riff heen bent, best een lekker nummer achter zit.

Al met al een lekker plaatje om naar te luisteren. Niet heel erg uniek of verrassend, al is het wel knap dat een drie-mans bezetting zo’n volle sound weet neer te zetten. De breaks op het hele album zijn super strak en clean en Daan Broekman is een beest achter de drums. De grunts van Rijnes zijn bijzonder prettig om naar te luisteren en uit ervaring weet ik dat deze band LIVE absoluut nog veel leuker is dan op cd, dus ik zou zeggen laat je haar groeien en kom een keertje LIVE headbangen op deze heren!

Line Up:
Marijn ‘Rijnes’ Galis – bass / zang
Jeroen Broekman – guitar / zang
Daan Broekman – drums

Tracklisting:
1. Attack of the sun
2. Einzwei, die
3. Pandemic
4. Rise to Ruination
5. F.u.b.a.r.
6. The Nemesis
7. Sudden Urge

Leave a Reply

