Interview Dynamic Solution – 07 februari 2014

Afgelopen jaar heeft het Rotterdamse Dynamic Solution mij verrast met de EP Katyusha. Zes nummer gezellige thrash met een russisch tintje, gehuld in een strakke uitvoering met een mooie mix en layout. Omdat ik het leuk vind ook ‘onbekend talent’ in de schijnwerpers te zetten ga ik vanaf dit jaar ook interviews doen met bands en Dynamic Solution mogen daarbij aftrappen.

Hoe gaat het met de EP? Word ‘ie goed ontvangen?
Robert
De E.P loopt lekker en word goed ontvangen. We hebben hem in juni/juli opgenomen, maar tussen het afmixen en de releaseparty hebben we ook flink gepromoot en tussendoor nog een clip opgenomen, dus de mensen hadden zowiezo al wat om naar uit te kijken. En dan de optredens niet te vergeten
Matthijs
Ondertussen hebben we al van verschillende mensen reviews en reacties gekregen en deze waren over het algemeen zeer positief en sommigen hadden nog wat opbouwende feedback. We zijn erg blij verrast met deze reacties en het motiveert ons alleen maar om nog meer te gaan schrijven.
Qua verkoop gaat het aardig. We hebben er een hele hoop binnen gekregen, dus we zijn nog lang niet uitverkocht

Met andere woorden; wie hem nog niet heeft, kopen die hap!

Vanwaar eigenlijk die Russische Inspiratie voor Katyusha?
Matthijs
Een hele tijd geleden zaten we een documentaire te kijken over de tweede wereldoorlog, waar ook dit onderwerp behandeld werd. Op dat moment dachten we dat het wel een tof onderwerp zou zijn voor een nummer. Toen de nummers voor de EP een beetje bij elkaar kwamen bleek dat het thema ‘Katyusha’ eigenlijk wel op ieder nummer van toepassing was en besloten we om ook de EP zo te noemen.

Wie schrijven er binnen Dynamic Solution de nummers?
Robert
Muzikaal gezien begint het meestal bij Matthijs,Als hij een idee heeft voor een nieuw nummer maakt hij er een GP van en stuurt ie het naar ons door en vervolgens kijken we wat we zelf eraan kunnen toevoegen dan maakt viijay bijvoorbeeld een drumtrack wat hij erbij zou willen enz..Zowiezo staat iedereen altijd open voor nieuwe ideen van elkaar,en dat is heel belangrijk vooral in een band

Waar komt inspiratie voor de lyrics vandaan?
Nils
Ervaringen, actualiteiten en hier en daar een boek dat gelezen wordt. De teksten komen over het algemeen gewoon spontaan in mij op en dan moet ik maar hopen dat ik iets in de buurt heb waar ik het op kan schrijven. Als ik de tekst eenmaal heb opgeschreven moet er meestal nog veel aan gesleuteld worden omdat het anders niet past op de muziek.

Wat was jullie leukste optreden en waarom?
Hier is de band nogal verdeeld over. Duidelijk is dat Baroeg Open Air super vet was, net als de cd-release party.

Robert
BOA!!!, dat was gewoon awesome lekker druk, er hing een goeie sfeer en de set beukte lekker weg!
Ik was aan het begin echt f*king nerveus ik bedoel: je krijgt te horen dat je op baroeg open air speelt je leeft n aar dat moment toe en ineens is het zover, dan moet je knallen! .Na het eerste nummer zat ik lekker in mijn element en had ik nergens last meer van.ik wou gewoon meer.Je weet dat je een goede gig heb gehad als het te snel is gegaan.
Cas
Leukste optreden tot nu was toch zeker de release party op V11 in Rotterdam, zoveel mensen die puur voor ons kwamen. Dit gaf echt een heel voldaan gevoel! Alhoewel BOA een goede 2e plaats heeft 🙂
Nils
De release party van de EP. Het was ten eerste op een boot! We hebben de boot dus letterlijk laten ‘ROCKEN’. De hele boot was volgeladen met familie, vrienden en fans die helemaal uit hun dak gingen
Matthijs
Dat is een moeilijke keuze tussen Baroeg Open Air 2013 en onze EP release party in Tinto. Baroeg Open Air was natuurlijk een hele toffe ervaring met een gigantisch podium voor een hele hoop mensen. En alleen al de hele dag backstage over zo’n festival kunnen lopen met alle artiesten e.d. was al heel erg gaaf. Maar om voor een propvolle boot je eigen opgenomen CD te kunnen promoten was natuurlijk ook geweldig, dat zullen we met z’n allen denk ik ook niet snel vergeten

Nils, wat zijn jou belangrijkste inspiratiebronnen voor jou stijl van grunten?
Ik luister graag naar Doom bands als Novembers Doom, Draconian, Ghost Brigade en Swallow The Sun, mijn lage grunts baseer ik vooral op die bands want die diepe grunts vind ik erg mooi. Voor de meer schreeuwachtige grunts/screams baseer ik mijn sound op metalcore bands zoals Parkway Drive, Bury Tomorrow en Ready, Set, Fall!. De echt hoge screams die duidelijk te horen zijn in het nummer Gunshot gooi ik er maar gewoon uit, ik heb geen idee waar die vandaan komen.

Al met al is het bij screamen en grunten van belang dat je je eigen sound opzoekt.
Kijk waar je limieten liggen. Als je de grens overschrijd van wat je kunt kan dat je stem kosten, waar je heel je leven last van kan blijven houden. Dat is wat ik ook heb gedaan toen ik begon met schreeuwen, luister naar bands die je vet vindt maar schreeuw ze niet klakkeloos na want hun bereik en stemgeluid kan heel ergens anders liggen dan dat van jezelf.

Vijaay, je geeft aan op jullie website dat jullie niet commercieel willen zijn. Jullie hebben wel een hele toegankelijke sound; is dat de sound die jullie willen neerzetten of zouden jullie nog wat extremer willen zijn?
Ik denk dat we meer neigen naar ritme en groove en ik verwacht niet dat het veel extremer wordt

Robert, jij bent de grote onbekende aangezien er niets op de website staat. Vertel eens wat over jezelf
Ik ben Robert, ik speel bas en ik heb een baard….sorry man ik ben niet goed met dit soort vragen, ik ga mijn best doen:

Ik heb de gasten van DS 2 jaar geleden leren kennen bij een gig in rotterdam,Little cave organiseerde een metal night.Ann my dice speelde ook die avond(waarvan Nils zanger/gitarist is.)
Zelf speel ik ook in een andere band: Chaosity en chaos sloot die avond af.Geslaagde gig iedereen steunde elkaar mosh pits bier enzo lekker gezellig,uiteindelijk hebben we contacten met elkaar uitgewisseld en hebben Chaosity en Dynamic Solution nog samen in een aantal zaaltjes gespeeld.Daarna zijn we ieder onze eigen weg gegaan totdat ik een halfjaar later door cas gebeld werd om te komen bassen.

Waar zien julie jezelf over 5 jaar met Dynamic Solution?
Cas
over 5 jaar is Dynamic toch wel een band die met menig grotere bands opgetreden heeft en dat we zeker een of 2 albums opgenomen hebben!

Wat moeten mensen echt van jullie weten?
Robert
Wanneer we moeten spelen. Dan zitten de venues lekker vol
Cas
Wij maken deze muziek omdat we het tof vinden, we voelen ons er lekker bij en het is een heerlijke uitlaatklep. We zijn wie we zijn en we doen zeker niet aan stereotypen. Dat is denk ik ook een beetje onze kracht omdat niet veel mensen verwachten dat er zo’n heavy sound uit ons groepje kan komen haha.
Nils
Ik heb vandaag een goddelijke boterham gegeten met Scrambled Egg en Mayonaise!

Dank je wel Dynamic Solution! Ben benieuwd naar jullie volgende cd en ik kom jullie zeker een keertje live checken!

Leave a Reply

