Maggie’s Bookshop – Excuses and Half Truths

Review door Richard Snijder
cover-maggies-bookshop
Tijdens mijn optreden bij de Metal Battle kreeg ik de gelegenheid om Renger Boersma te ontmoeten, de frontman van Maggie’s Bookshop. “Een fanatieke zanger die tijdens het evenement alle kanten op sprong”. Na zijn optreden vroeg hij aan mij of ik niet een EP van Deadly Alliance wou ruilen met een CD van hun band. Toen ze als winnaars uit de bus kwamen die avond kon ik daar natuurlijk helemaal geen nee op zeggen. Zonder enige twijfel, was mijn antwoord daarop dus ook een ja.
1
Voor mij werd het van het weekend dan ook maar eens tijd om die CD in de speler te drukken en er maar eens een review over te schrijven. “Ik heb soms wel eens last van uitstel gedrag” en met een cd hoes die er zo gaaf uitziet als die van Maggie’s Bookshop mag ik het eigenlijk niet laten liggen.

Het album bevat 12 nummers, dat begint met “Sonata Airywilt 11” dat zeer rustig opbouwt en eindigt met “Hollow Tree”. Normaal gesproken heb ik vaak wel een nummer dat me erg aanspreekt, maar eigenlijk ben ik van mening dat het verhaal of de nummers van goed, steeds sterker worden.
De kracht zit hem in de sterke teksten en het instrumentale correcte, alles klopt en dat met een hiphop randje.
3
Bij het afspelen, wordt al meteen duidelijk dat het een verhaal probeert te vertellen over Maggie die een boekenwinkel runt in haar eentje en eigenlijk weer verlangt naar de dagen dat ze aan het schrijven was. Maar al kennende de dagen gaan snel voorbij en voor je het weet ben je oud… ja ouderdom het is wat haha.

De nummers zelf hebben flinke indruk op me gemaakt, vanaf het begin word duidelijk dat dit niet zomaar een band is. Voor mij dus ook heel lastig om het te plaatsen in welke categorie Metal het thuishoort. Bij deze is de missie van deze jongens geslaagd en hebben ze me weten te overtuigen met dit album en ben ik zeker benieuwd wat de toekomst gaat brengen van deze band.
2
Keiharde teksten, heerlijke riffs, strak drumwerk, eigenlijk is er voor mij weinig negatiefs over deze band te melden. Nou ja ik had graag een boekje gezien zodat ik kon mee zingen met de muziek. Nou is mijn rap gehalte niet zo sterk als die van Renger, maar ik heb zo de neiging om het te proberen.

Cijfer: 8.5 / 10

Door: Richard Snijder

Line Up:
Roy (drums)
Joris (bass)
Jip (guitar)
Remco (guitar)
Renger (vocals)

Tracklisting:
01 – Sonata Airywilt 11
02 – Excuses and Half truths
03 – Where are they now
04 – The fear and the beast inside
05 – My last noble act
06 – When the river calls my name
07- Beautiful sadness
08 – Change my name
09 – That cursed diary of mine
10 – Sell me your truth
11 – These words are all sacred
12 – Hollow Tree

One comment on “Maggie’s Bookshop – Excuses and Half Truths

  1. Pingback: Review Maggie’s Bookshop | Get Bizzer Productions

Leave a Reply

