Bastille Metalfest met Beyond Violet

22 februari 2014 – de Bastille, Schoonhoven
Schoonhoven was vandaag volop in het nieuws. Vanwege een brand in het naastgelegen woningcomplex, welliswaar, helaas niet vanwege het goed-bezochte en goed-georganiseerde Bastille Metalfest 2014. Met acht bands had het minifestival een volle en interessant line-up, die al vanaf 14.00 begon met spelen. Hoewel ik er graag bij had willen zijn had ik ook andere verplichtingen en kon ik alleen het tweede deelte van de dag meemaken. Ik was door Beyond Violet uitgenodigd aanwezig te zijn bij het optreden; hun on-officiele cd-release van ‘Frozen Words’.

Beyond Violet zit het laatste jaar weer in de lift. Na een ongelukkige periode met personeelswijzigingen en een ongeluk voor zangeres Roxane is de band weer helemaal terug met een aantal mooie optredens in het vooruitzicht, een platendeal met Ravenheart records en een nieuwe cd en videoclip. De videoclip van Survivors waart al een tijdje op internet rond en ik was persoonlijk erg enthousiast over de song en de sfeer die de band neerzet. Ik was dan ook erg benieuwd naar hun live-performance.
bv2
Eerst de highlights van de avond. Beyond Violet speelt een goeie setlist, waar vooral nummers van de nieuwe EP op terug komen. Bright Star is geschreven voor het nichtje van zangeres Roxane, die vandaag ook aanwezig is bij het optreden. De emotie springt van het podium en ik vind het persoonlijk erg mooi om te zien. Zangeres Roxane heeft (ja, ik heb het vaker gezegd) echt een hele goede stem en brengt de muziek van Beyond Violet naar een hoger niveau. De nummers Deep Defence, Frozen Words, Cupid en natuurlijk Survivors zijn de highlights van de avond; met natuurlijk Survivors bovenaan. Halverwege brengt Beyond Violet nog een rustpuntje met de balad A Broken Heart, om vervolgens het tweede deel van de set weer 100% te kunnen geven.
bv4
Beyond Violet speelde vandaag ook twee voor mij nog nieuwe nummers, Falling en Haunted. Vooral het tweede nummer zit nog niet op het niveau van Survivors en kan nog wat werk gebruiken. Falling is naar mijn beleving nog wat saai en eentonig en weet niet echt te raken. Haunted word door het gebruik van een dubbelbass pedaal van Merlijn wel wat meer richting de metal geduwt; ook de dissonante accoorden dragen daaraan bij. Die dissonante accoorden zorgen er echter wel voor dat de root niet te bepalen is, waardoor de zang niet overal even zuiver is. Nog een beetje zoekende, dus. Gezien het niveua van de EP, ben ik er van overtuigd dat dat wel goed gaat komen.
bv3
Ik had eigenlijk maar een paar kleine puntjes aan te merken aan het optreden. Gitarist John sprong het hele optreden op en neer in een poging om het publiek mee te krijgen. Het publiek stond er echter, zoals het hollands metalpubliek betaamd, stil en doods bij tot aan het laatste nummer, waar iedereen ineens los kwam. Het overdreven heen-en-weer gespring van John was dus een beetje misplaatst en had best wat minder gekund. Stage presence is goed, maar te veel is overdreven. Roxane daarentegen mag best zekerder zijn op het podium. Haar uitstraling is prima en haar stem al helemaal, dus de onzekerheid die bij het praten tegen het publiek af en toe naar boven komt is nergens voor nodig. Op het moment dat Roxane in het nummer zit is die onzekerheid dan ook helemaal verdwenen en voelt ze zich als een vis in het water. Dan drummer Merlijn, die af en toe moeite heeft met het plaatsen van de kickdrum. Ik ken de band al een tijd en weet dat hij enorm vooruit is gegaan de laatste jaren, maar het is grappig te horen hoe elke tweede kick ‘net’ raar geplaatst word. Ach. Hij doet het in ieder geval consequent ‘net niet goed’ dus je zou kunnen zeggen ‘dat het zo hoort’!
bv1
De band sluit hun optreden af met het nummer Survivors, waar ook net een video van verschenen is. Dit nummer klopt aan alle kanten en ook de clip is erg goed uitgewerkt. Geen wonder dat ze getekend zijn door Ravenheart! Ik kijk nu al uit naar de officiele releaseparty guys!

Line Up:
John Guitar
Ilona Keyz
Joachim Bass
Merlijn Drums
Roxane Vocals

SetList:
1. Bright Star
2. Deceit
3. Deep Defence
4. Falling
5. A Broken Heart
6. Beyond the Fire
7. Confide in Me
8. CyberCherry
9. Haunted
10. Cupid
11. Frozen Words
12. Survivors

Leave a Reply

