Deadbeat – It starts with one

“Metal” meets “Partycore, DeadBeat is een band die alles net iets anders aanpakt dan anderen. De mannen zijn al een tijdje bezig in the scene, zo zijn er al een aantal demo’s verschenen en hebben de beste mannen ook al aardig wat stickers en shirts weten te verspreiden in Enschede en omgeving.

Nu heb ik de kans gekregen om eindelijk de plaat “It starts with one” te reviewen en daar ben ik wel blij mee eigenlijks.
deadbeat1

Wat me als eerste opvalt is de hoes (best wel logisch duh), die de uitstraling heeft van iets nieuws. De titel, it starts with one, doet me dan ook meteen denken aan het feit dat ze de grondlegger willen zijn van een nieuwe muziekstijl. Al merk ik hier en daar een beetje “Killswitch Engage” invloeden (wat ik als compliment zie).  De felle kleuren, het strakke logo, het spreekt aan!

Tijdens het luisteren van de CD viel me op hoeveel variatie er in de nummers zitten. Zo is het nummer “I hold the bat so I might as well be a swinger” meteen “recht voor de raap”. Keiharde vocals, screams en grunts worden afgewisseld met zwoele zang. Complimenten voor de zanger! Het drumwerk en gitaarwerk is wat simpeler, maar doet zeker niet onder voor het algehele plaatje.

Ook duidelijk is het wanneer de “interlude” komt die goed overloopt in de track  “I used to be a stripper, so that’s where my booty poppin come from” (even op adem komen, wat een lange track naam). Van deze track hebben de beste jongens zelfs een videoclip gemaakt, die tevens door de gitarist “Peter Koelman” in elkaar is gezet (de beste man is zelfs verantwoordelijk voor de hoes en al het artwork binnen DeadBeat). Dit vind ik echter de beste track van het hele album, komt het sterkst naar voren en blijft het beste hangen.

deadbeat2
De energie van de jongens is te merken aan de plaat, alles zit strak in elkaar. Alleen moet ik hier een kanttekening maken dat het misschien wel te strak is. Ik hoor veel lagen die live niet waar te maken zijn. Maar misschien is dat ook wel persoonlijk, aangezien ik zelf meer van de Thrash Metal scene ben, en de platen vaak wat rouwer opgenomen zijn.

Hierbij dan ook mijn oordeel voor de CD, een album dat je vaak blijft afspelen vanwege zijn unieke sound. Al ben ik wel van mening dat je DeadBeat beter live kan zien, al is het  voor de show!
deadbeat3
De jongens zijn goed op weg en met de leuke verrassing op de CD genaamd “Hey how are you doing tonight” laten ze zien dat ze gewoonweg niet alles te serieus nemen.

Door: Richard Snijder

Leave a Reply

